„Sija knjiga majke Angeline“ zbornika radova 1.
saizdavač: Kulturno prosvetna zajednica opštine Sečanj
(elektronsko izdanje na CD-u)
saizdavač: Kulturno prosvetna zajednica opštine Sečanj
(elektronsko izdanje na CD-u)
Poštovani čitaoče, pred tobom su pesme autorki koje su učestvovale na prvom konkursu „Sija knjiga majke Angeline“. One su skup različitih pevanja i poetika o jednoj temi. Sve pesme su se na neki način približile majci Angelini i deo njene svetosti i uzvišenosti primile u sebe i oplemenile se, kako one same tako i njihove autorke.
iz predgovora
Radovan Vlahović
INTIME
Aleksandra Saša Kuprešanin
Aleksandra Saša Kuprešanin
Edicija PRVA KNJIGA
recenzent: Radovan Vlahović
fotografija na naslovnoj strani: Senka Vlahovic Filipov
Pesnički subjekt se gordo uspravlja
nad neurotičnom i poststrukturalnom svakodnevicom prepunom zamki demoniziranih ideologija
kojima se verom u Boga želi suprotstaviti. „Iskra” je večni plamen unutar pesnikinjinog
bića kome se ona uvek vraća po rezrvnu energiju za prelazak iz prošlosti u budućnost,
kako bi prebrodila sve nevolje koje su se kao strašna oluja nad njom nadnele.
Aleksandra na trenutke prepušta
svoju junakinju lepotama mladalačkog življenja i zanosa, stalno preispitujući
moralnost i polemšući sa kodeksom dobra i zla, suprotstavlja čestitost i spremnost
na pokajanje nacionalnog poimanja ljubavi raskalašnosti Sodome i Gomore koja nam se nudi upakovana u celofan jeftinih televizijskih reklama. „Intime” daju nadu i bude veru da, uvek
i iznova, sve što živi u jednom biću može da se ispolji i sastavi kroz živote
koje je putujući ovim svetom proživelo, baš kao i junakinja Aleksandre Saše Kuprešanin
u ovoj knjizi.
izvod iz recenzije, Radovan Vlahović
Iz sna ka čemu?
NEKA MESTA LAKANOVSKE PSIHOANALIZE
Ištvan Kaić
izdavači: Službeni glasnik i Banatski kulturni centar
NEKA MESTA LAKANOVSKE PSIHOANALIZE
Ištvan Kaić
izdavači: Službeni glasnik i Banatski kulturni centar
Očigledno pitanje koje sad treba da postavimo je: zašto tumačenje ovako bezazlenog sna mora da vodi do seksualnog motiva, tj. da se odnosi na stid i
nezadovoljstvo izgledom tela? Pa, zato što je
to tema kod nje koja, na neki način, izbegava da se uputi u normalne tokove simbolizacije,
jezika, za razliku od momenata o štimovanju klavira, ili skidanju jakne. U pitanju je označitelj kojem nedostaje sopstveno označeno. To je stvar koja se dakako primećuje, ali oko koje je nezgodno bilo šta reći, a kamoli na to skrenuti pažnju da
je problem (’naravno da ti ništa ne fali’, itd.). A ukoliko pak to učinim, odgovoriće mi se jednim uzaludnim pokušajem njegovog prevazilaženja (’ako me zaista voliš, prihvatićeš me ovakvu kakva sam’ i
sl.). Na ovaj način, tema kao da sebe zaobilazi koristeći druge označitelje i
otvarajući gomilu novih karika u
lancu koje se
brane i udaljuju od praznine u
shematizaciji. A celine koje dolaze na
mesto ovih su
u odnosu na
to bezazlene, i obične, baš kakav je i materijal ovog sna (’zamisli, sanjala sam jebeni klavir...’). Međutim, to sve ukupno uopšte nije bezazleno! Jer to je ista ona stvar zbog koje će neko malo-malo da
promeni raspoloženje, okrenuti se i odreagovati prisilnom neurozom, bez ikakvog, ili dajući neko trivijalno i glupo objašnjenje (’opet je učinila nešto što ne mogu da razumem’).
(odlomak)
Van vremena
Ivana Papeš Bogosavljev
Ivana Papeš Bogosavljev
Edicija PRVA KNJIGA
recenzent: Radovan Vlahović
fotografija na naslovnoj strani: Senka Vlahovic Filipov
Ivanine poetske slike su čiste. Ona koristi slobodan stih i obični govor birajući najlepše reči. Ivana je pesnik koji vodi računa o higijeni jezika. O estetskom
biću jezika koje je uvek, u njenoj poeziji, u vremenu sadašnjem i od sadašnjosti stvoreno.
Zbirka pesama „Van vremena” kao da je stvorena da se stihovi govore i da pesnikinja jezikom opijena svoju očaranost prenosi na publiku i tako je povede u vanvremenost večnog plamena ljubavi u svim njenim oblicima i kroz zajedničko budno snevanje, oradošćeni lepotom opet i iznova doživimo njen uzvišeni smisao.
„U društvu koje teži potrošnji, lakoći, zabavi, dominaciji, sadašnjosti, efikasnosti, informaciji, poezija proizvodi ili prezir ili ravnodušnost”, kaže nam čuveni pesnik Jovan Zivlak. Ali, knjiga „Van vremena” Ivane Papeš Bogosavljev nam to na sve moguće načine demantuje. Ona nam svoju ljubav sećanja pretače u stihove i tako snagom emocije leči posrnulog čoveka u opštoj obesmišljenosti i daje mu nadu da je svaka istinska ljubav „most za pređene reke”, da je ona u svim svojim oblicima neponovljivo bogatstvo duše i uzvišeni smisao kako življenja tako i poezije koju stvaramo.
izvod iz recenzije, Radovan Vlahović
Sećanja na Sinišu Jakonića
priredila Dijana Subotički
priredila Dijana Subotički
recenzent: Marija Tanackov
Teško je nešto
više reći! Čini se da je napisano nevažno i nedovoljno, jer čovek ne može da
prevari smrt. Zahvaljuljući naporu, pre svega Dijane Subotički, a onda i drugih:
saradnika, kolega i prijatelja, nastala je ova knjiga, kao samo prvo sećanje za
nezaborav i u spomen Siniši Jakoniću.
Prezentovani
tekstovi, u nametnutom kontekstu, prelivaju se, dopunjuju i dokazuju da je svako
imao svog Sinišu – prijatelja, novinara, istraživača prošlosti, putopisca,
pisca, borca za istinu i za pravdu za progonjene. Svedočanstva ove knjige ne
mogu da odgovore na sva pitanja, ali dokazuju kako se može živeti predan aktivnom
humanizmu, asketizmu, trpljenju, intelektualnom angažmanu, istrajavanju, služenju
idealima i žrtvovanju za druge, predan nauci i umetnosti, a pri tom biti oslobođen
malograđanske konvencionalnosti. Siniša Jakonić je bitisao na osoben i danas
redak način. Pritisnut sudbinom, dugo je teško disao, i pre bolesti, uzdignuto
hodeći i boreći se rečima protiv pravila moćnika kojima se opirao kao čaša vode na ivici stola.
Gledajući smrti
u oči pokušavao je da završi novu knjigu, jer je, kao i uvek, merio vrednosti
života davanjem, merio je već poznato na nov način i davao nova, ili zaboravljena
tumačenja, prihvativši credo Ne prihvatam
stvarnost, jer sve sem stvarnosti je stvarno, zapravo.
Pristao je da njegov
životni put bude neprekinuto traganje za istinom danas i razotkrivanje mračnih
tajni nasilja i tiranstva prošlosti i istorije. Verom u sopstvenu misiju rušio
je ustaljene modele, tražeći i nalazeći novi smisao egzistencije. Kao i njegovi
književni junaci, on je prestao da bude vlasnik sopstvene egzistencije, prezrevši
korisne međuzavisnosti svakodnevnog. Živeći
tako živeo je, zapravo, mnogo duže, jer prolaze dani koji neke istine ne čine
daljim.
Njegova dela i
nezavršena knjiga ostaju da žive još, njegov i svoj život, jer je Jakonić verovao
u besmrtnost reči i u put osvajanja slobode.
Na kraju, ipak,
ostaje uvek i tišina onog neizgovorenog!
Izvod iz Recenzije Marije Tanackov
I ja hoću, i ja mogu, i ja znam
Zbornik radova OŠ Dr Đorđde Joanović
U okviru projektnog ciklusa „Obrazovna inkluzija Roma“, finansiranog od strane Ministarstva prosvete i nauke a u okviru projekta DILS je i Opština Novi Bečej. Partneri u realizaciji projektih aktivnosti OŠ „Dr Đorđe Joanović“, OŠ „Josif Marinković“, PU „Pava Sudarski“ i nevladina organizacija „Romi za dekadu Roma“ svojim aktivnostima dali su naslov „I ja hoću, i ja mogu, i ja znam“.
Ovaj zbornik je ishod nastojanja članova projektnog tima i učenika OŠ „Dr Đorđe Joanović“ da čitaoca upoznaju sa oblastima školskih aktivnosti usmerenih ka realizaciji ciljeva projekta ali i opredeljenja autora tekstova da književnost, muzičku umetnost, folklornu tradiciju i filmsku umetnost označe kao spone između kulture Roma i kultura naroda i nacionalnih manjina ovih prostora.
Savremene priče i bajke za sve uzraste
dr Nadežda Rajčan
(elektronsko izdanje na CD-u)
recenzent: Radovan Vlahović
ilustracije: Dušan Zaklan
U knjizi Savremene bajke i priče za sve uzraste autorka tka jedan bajkoviti
svet čudesa, pun ljubavi koja iz svake priče izbija i sliva se u jedinstvenu
auru pozitivne emocije. Tu se spajaju i naizgled nespojive stvari koje skladno
funkcionišu. Tu se na jednom mestu prepliću iskustva nauke, kao nečeg egzaktnog
i empirijskog, sa fantastičnim, tajanstvenim i mitskim, ali u duboko humanom
tonu koji je lepotom kazivanja istinski suprotstavljen današnjem
isfalsifikovanom svetu.
Savremene bajke i priče se
odvijaju u galaktičkim razmerama. Autorka nas vodi pripovedanjem kroz prostore
koji idu od ravnog Banata, gde je odrasla, pa do mnogih kontinenata i zemalja,
planeta i galaksija, oživljavajući sve oko sebe i čineći da igračke, životinje,
kompjuteri, cveće, dobijaju svojevrsni ezopizam, to jest svemu daje ljudska
svojstva i time sve to očovečuje, na radost svojih čitalaca. A među tim
čitaocima naći će se i odrasli u želji da na čistom izvoru ovih priča potraže
utočište za svoje od (života) obaveza i briga umorne duše.
izvod iz recenzije, Radovan Vlahović
Akupresura tela i uha
dr Ajandok Eori
saizdavač: dr Janoš Kakusi
Akupresura, ili drugim rečima kineska masaža, postoji već više hiljada godina. Sredstvo lečenja je ruka. Koristi osnovne sisteme uzajamne povezanosti kineskog lečenja: meridijane i akupunkturne tačke. Delujući, ne opušta samo mišiće, već koristi i povezanost površine tela i unutrašnjih organa. Među indikacije lečenja spadaju ginekološki (bolna menstruacija), interno medicinski (katar želuca i creva), neurološki problemi (glavobolja), hormonski poremećaji (preterana gojaznost), zatim jačanje imuniteta (u slučaju nazeba), lečenje čulnih organa (kratkovidost kod školske dece). Ovo poslednje je toliko uspešno da su u kopnenom delu Kine, u svakoj školi i pripremnom zabavištu, ove vežbe uveli kao obavezne. Možemo reći da oko 200 miliona (!) kineske dece svakodnevno radi četiri akupunkturne vežbe. Dr Eori Ajandok podučava akupresuru na kursu od 100 časova u okviru „Fondacije za zdravstvo i sigurnost“ u okviru akreditovanog programa Instituta za edukaciju odraslih. Njegov moto glasi: „Samo iz čistog izvora“, što znači da se polaznicima prenese znanje onako kako su ga Kinezi sačuvali, a da ujedno odgovara i zahtevima na ispitu. Zbog toga su autori objavili i DVD sa snimcima na kojim kineski maser vrši akupresuru na celom telu. Postoje i drugi video materijali, kao što su masaža za prevenciju oštećenog vida kod školske dece, koju besplatno možete skinuti sa veb stranice: www.egeszsebiztonsag.hu