112 strane, broš. povez, 14x21cm
Poezija Nade Kljajić je svojevrsni
dijalog sa svetom i sa sobom. Puna emocionalnog i misaonog naboja, ona otkriva
jedan snažan ženski senzibilitet koji se manifestuje u osećajnosti i intelektualnosti.
To je odnos partnerstava subjekta i objekta. Lirska junakinja ove zbirke nije zatvorena
u sebe i slepa za opake promene koje su zahvatile svet, jer budući sva ispunjena
ljubavlju prema bliženjem (muškarac je često najbliži, iako se dobrano i opire
toj potrebi), ona jednim krajičkom oka i kad je u ljubavnoj euforiji svet sagledava
racionalno. Zna da se svaka ljubav na kraju završi, da je potrebno pre svega sa
sobom biti u dosluhu, ne izneveravati sebe, poštovati sebe i verovati najpre sebi:
„Živim, a nisam ni mrtva ni živa
/ u tamnom sam vrtlogu na ivici svesti / nedodirljiva, a tako ranjiva / bez sebe
same u svakodnevici.”
Pesnikinja ukazuje i na opasne krize identiteta savremenog čoveka,
na gubitak središta, psihološka klonuća pojedinca, koji često ne nailazi čak ni
na stručnu potporu, kamo li sveopštu.
Kao suprotnost klonućima, potom
sledi taj čudesni dodir sa zemljom, vojvođanskom i srpskom tradicijom kroz koju
se obnavlja i koja inspiriše, izoštrava pogled na otuđeni svet koji se sunovraćuje,
na globalnu dekadenciju, na ciljno zaluđivanje vizuelnim medijima koje se nameće
kao surogat stvarnom životu. Sva u znaku pobune, pesnikinja Nada Kljajić odbija
da prihvati takav svet. Obraćajući se „Zemljanima”, ona objedinjuje svet brigom
za planetu kao za svoju kuću, za sve ljude kao za sopstvenu porodicu. Iz njenog
angažmana progovara duboki humanizam, altruizam i neposustala nada da se svet
neće urušiti sam od sebe i da će zavladati beživotna tišina.
Milica Jeftimijević
Lilić
U tom pokretanju ljudskog bića ka mislećem stanju i sopstvenom
kritičkom mišljenju nalazi se potreba za negovanjem nasleđa prosvetiteljstva i
u našem veku a to, ujedno, smatram i najvećom vrednošću ovog rukopisa.
Ipak, najviše od svega u knjizi Dok me ima se, ne samo stilski
nego i po dostignutom lirskom dometu, izdvaja ,,Mala misao o ljubavi“. Ovom pesmom
u prozi autorka uspeva da na pravi način prevaziđe pesimizam, a bljesak pozitivnog
razmišljanja u njoj ne uspevaju da utope tamnije boje koje preovladavaju čitavom
ovom zbirkom. Kako se već pokazala kao dobar prozni pisac (njen roman za decu Pisma
Andriji prošao je zapaženo kod čitalačke publike), tako smatram da i u ovom
slučaju ,,Mala misao o ljubavi“ treba da joj posluži kao putokaz za njena buduća
ostvarenja.
Slaviša Krstić