112 strana, tvrd povez, ilustracije u boji, 21x14cm, 2016. god.
Cena: 1500 dinara
Knjigu možete poručiti puzećem na mejl:
banatskikulturnicentar@gmail.com
Publikacija TOLERANCIJA I RODNA
RAVNOPRAVNOST U SREDNJIM ŠKOLAMA KIKINDE: Izveštaj o sprovedenom istraživanju, čija
je urednica Dijana Subotički Miletić, predstavlja
deo rezultata opsežnog ispitivanja stavova učenika/ca srednjih škola u Kikindi
na temu diskriminacije i rodne ravnopravnosti.
Više od 43% đaka ne zna da je
diskriminacija zabranjena zakonom, što je vrlo visok procenat ispitanika/ca,
ako se ima u vidu da je Zakon o zabrani diskriminacije stupio na snagu u Srbiji
2009. godine. Srednjoškolci/ke
kikindskih srednjih škola smatraju da su najdiskriminisaniji pripadnici
seksualnih manjina, Romi, zatim siromašne osobe, deca i žene, osobe sa
invaliditetom, bolesnici, osobe sa sela, izbeglice, stare osobe i radnici. Najveći broj njih obratilo bi se roditeljima da bi sprečilo
diskriminaciju u svojoj okolini. Petina đaka ne zna kome bi se obratila radi
spečavanja diskriminacije u svojoj okolini, neki bi pozvali policiju, psihološku službu škole ili razrednog/u, a samo jedan
(0,1%) ispitanik/ca obratio bi se instituciji Poverenika za
ravnopravnost. Preko petine đaka boji se da obraćanje bilo kome radi
sprečavanje diskriminacije ne bi pomoglo, odnosno da takve slučajeve niko ne
shvata ozbiljno. Ovakav rezultat mogao bi biti snažan signal instituciji
Poverenika za zaštitu ravnopravnosti prilikom planiranja svojih aktivnosti,
kako bi određene mere preuzeo u cilju informisanja srednjoškolske populacije o
svojim nadležnostima.
Ispitanicima/cama data je mogućnost da se izjasne o stavu: „Pobačaj bi
trebalo zakonom zabraniti”. Navedeni stav je prihvatljiv, kako za one
srednjoškolke/ce koji imaju restriktivan stav prema pravima nekih društvenih
grupa, tako i kod onih koji su izjavili da su protiv umanjenja prava nekih
društvenih grupa. Iznenađujući je podatak da srednjoškolke u većem procentu od
srednjoškolaca prihvataju stav koji (im u budućnosti) uskraćuje pravo da
odlučuju o abortusu.
Nalazimo da
informacije koje učesnici/ce istraživanja dobijaju u školi ne doprinose smanjenju
konzervativizma, etnonacionalizma i verske toleracije. Zato rezultati ovog
istraživanja, uz svu teritorijalnu i uzoračku ograničenost, ukazuju na
potrebu evaluacije sadržaja koje učenici
i učenice dobijaju tokom obrazovnog procesa u srednjim školama, a odnose na
temu ovog istraživanja.
Recenzentkinje
publikacije su prof. dr Nevena Petrušić redovna profesorka Pravnog
fakulteta Univerziteta u Nišu, prof. Jelena Mićević- Karanović, doktorka psiholoških nauka i profesorka
strukovnih studija za psihološku grupu predmeta na VŠSSOV u Kikindi, kao i Brankica Janković poverenica za zaštitu
ravnopravnosti u Republici Srbiji.