Edicija PROZA
216 str, broš. povez, 21 cm, 2024. god.
ISBN 978-86-6029-660-5
Cena: 1200 din
Poručivanje putem WEB KNJIŽARE ili telefona:
069/783-155
A ja sam zadovoljno, tada prvi put sa porodicom, seo za veliki astal (do tada sam jeo za astalčićem pored peći) i dobio sam, kao i svi, porculanski tanjir (a ne mali, plehani, dečji), i viljušku i kašiku. Dakle, sa četiri godine i deset meseci seo sam za astal sa odraslima i shvatio: kad dobro deklamuješ − svi te poštuju i slušaju.
Radovan Vlahović
(iz priče Prvi nastup)
Beležeći sećanja na svoje detinjstvo, Radovan Vlahović nije samo hroničar jednog prohujalog vremena, nego je i literata, stvaralac koji na estetski način tim sećanjima daje umetničku vrednost. Tako će period polovine dvadestog veka u Banatu, kolektivna memorija kroz individualni doživljaj jednog pisca na ovaj način ući u knjige trajnog sećanja.
Čudan i čudnovat svet se krije u knjigama Radovana Vlahovića, u pričama iz prošlosti, iz detinjstva. Svojim izborom likova, sižea i mesta odvijanja radnje otkriva mnogo o sebi, ali i o drugima, jer su njegove priče uzrasle do univerzalnih. Otkriva mnogo toga o svojoj duhovnoj zrelosti i svojim životnim načelima koja su načela mnogih od nas. Priče su slika i prilika događaja iz nacionalne kulture i nedavne prošlosti. Njegovi likovi nose u sebi pečat nasleđa različitih epoha, vidljivo je nasleđe duhovnosti iz perioda pre Drugog svetskog rata u potonjem vremenu komunističkog ateizma i borba ta dva sveta, sveta tog prvorođenog nasleđa iz vremena kada je sve i počelo, iz vremena dominacije duhovnog i sveta poratnog doba.
dr Slađana Milenković
Vlahovićeve „kratke pantalone“ simbolizuju njegovo detinjstvo i ovo su zapisi i beleške, kratke priče o doživljajima koji kroz „jedinstvo jezičko-umetničke reprodukcije stvarnosti i pomoću estetskih slika i likova, složeno i višeslojno, nudi u prvom redu mladim čitaocima, konkretno svedočanstvo o vremenu i ljudima ali i skriveni smisao“.
Svega je u sećanju kroz ove priče: rađanja, gradnje, lepote života, rada i umora, tradicije, muke i umiranja, iseljavanja... Svugde je prisutan obred, kao duhovni znak jedne visoke kulture koja se stapa sa dušom našom znatiželjnom, na momente i nemarnom. Ali i pisca gane trenutak kada „za kompjuterom, kroz pisanje otkriva ono što je kao dečak prepoznao kao lepotu i kao uzvišenu svečanost trenutka“, to su njegove beleške ovde pretočene u čitljive i pamtljive priče.
Milijan Despotović
Vlahovićeve beleške izazivaju iluzije zbilje i estetsko dejstvo, podstiču osećanja kakva, na primer, stvara buket cveća. Vlahovićeve kratke priče snagom misli i toplinom osećanja, koje zrači u punoj umetničkoj verodostojnosti, primamljivošću i šarmom, pružaju uživanje, prenose izvesnu čar i radost. Otvorena lepota, osećaj lepote u apsolutnom značenju te reči, koju određuju odnosi sadržine i forme, fikcije i realnosti, pisaca i čitalaca, malih i velikih, računa na recipijentov doživljaj i njegovu asocijativnost, imaginativnost i kreativnost.
dr Tihomir Petrović
Literarni naum Radovana Vlahovića bio je da se u danima sredovečnosti vrati u zavičajni vilajet, Banat, i o njemu zapiše sve što je ostalo u njemu kao nekadašnjem dečaku, pa mladiću i čoveku, koji se seća, i to sećanje konzervira u literarno ruho. Zapisi o selu i danima iz banatskih prostora, miris zemlje i kiše, mir doline pod suncem koje „prži do usijanja“, osmehe u naivnim tumačenjima života, male dečije grehove, svet patrijarhalnih rođaka (majka, otac, deda, baba, drugovi, brojni starosedeoci okoliša, romantično-idiličnog doživljaja, svega materijalnog i duševnog) – Vlahović je zapisao kao odani privrženik zavičajnoj auri. On se seća i ne zaboravlja čak ni sitnice koje „ne čine osnovu života“, a jesu deo svega što je baš taj i takav život, u predelu mirnog Banata i njegovog mentaliteta. Od prve reči u knjizi Prvi nastup, Vlahović je ne samo hroničar već i analitičar, biograf, koji reprodukuje stvarnost na način kako to čine samo senzibilni pisci „odani svojoj duši i duhovnosti“.
dr Voja Marjanović