Milana Poučki: „Panonsku ti dušu pružam : kritička razmatranja kratke proze Radovana Vlahovićaˮ
Radovan Vlahović: „Bapaˮ (prevod na rumunski)
Petar Tanackov: „Macan”
Nenad Šević: „Nemirenje sa ravnicom”
Dobitnici Gramata PESNIČKE REPUBLIKE 2020: Bratislav R. Milanović, Vojislav V. Jovanović i Dušan Belča
Ovogodišnji dobitnik Gramate Pesničke republike za propuštenu priliku je pesnik Bratislav R. Milanović za knjigu „Pisma iz prastare budućnostiˮ. Gramata Pesničke republike Memento posthumno je pripala Vojislavu V. Jovanoviću, a dobitnik Gramate Pesničke republike za životno delo je Dušan Belča.
Književna manifestacija Pesnička
republika, u organizaciji Banatskog kulturnog centra, ove godine obeležava
svoju petogodišnjicu. U izmenjenim okolnostima prouzrokovanim sprečavanjem
širenja virusa Covid 19, manifestacije se obeležava dodeljivanjem tradicionalne
nagrade Gramata Pesničke republike i
ustanovljavanjem dve nove nagrade. Nagrade će biti uručene iduće godine kada se
za to steknu uslovi.
Gramata
Bratislavu R. Milanoviću
Gramata Pesničke republike za propuštenu priliku – za knjigu koja
je objavljena u poslednjih 50 godina a nije bila nagrađena, pripala je pesniku
Bratislavu R. Milanoviću za knjigu „Pisma
iz prastare budućnostiˮ (Zavod za udžbenike, Beograd, 2009), na osnovu predloga Milice Jeftimijević Lilić.
Iz predloga Milice Jeftimijević Lilić
Bratislav R. Milanović ima
ugled koji su mu obezbedile prethodne zbirke, no „Pisma iz prastare
budućnostiˮ pokazuju da je on oduvek bio veliki a ne samo dobar pesnik, poput
Crnjanskog ili Tina Ujevića. Strast stvaranja i patnja zbog prolaznosti su
iskazane na način kako su to činila
ova dvojica velikih liričara i velikih patnika, jer ova knjiga implicite sadrži
silinu patnje i „Stražilova“ i „Svakidašnje jadikovke“, ali i lepotu ushita
ženskim bićem i poezijom kao u Lazinoj poemi „Santa Maria della saluteˮ.
I ako je san svakog pesnika
apsolutna poezija, a jeste, kod Milanovića: san je još uvek san, i to na javi: stvorena apsolutna
poezija.
Iz kritike Vase Pavkovića
Ovaj muzikalni,
elegični spev, zamišlјen kao sistematičan niz pisama ka prošlosti,
precizno:
upućenih jednoj
(idealnoj) ženi čija jedina adresa oktobar 1976. U njoj Milanović razmatra vlastita životna iskustva,
privatna i istorijska,
opšta i pojedinačna, pretresajući gorki talog ličnog i generacijskog...
Nekako mi se čini da su „Pisma iz
prastare budućnostiˮ najbolјa pesnička knjiga u Srbiji 2009. godine. Upravo zbog uspešno realizovanog formalno-stilskog projekta celine rukopisa.
Iz
kritike Dragana Hamovića
I, kao što lirika inače čini – baci pogled iz
sadašnje tačke u prostore izgublјenog vremena, pa ih priziva, pa ih
aktuelizuje – ovde je perspektiva ukrštena; međusobno se dozivaju
sve udalјene vremenske tačke, ili dva vremenska prostora: sadašnji i
onaj koji je memorijski pohranjen kao izuzetan emocionalno i duhovno
ispunjen prostor vremena. I, kao što se s jedne strane ide retrospektivno,
tako se menja tačka gledišta pa se, u periodu koji je naravno mladalački,
ide prospektivno, imaginativno i utopistički – napred. U toj dinamici
susretanja i prožimanja stvara se jedna retka čar ovog pesništva: nešto
što doista nadahnjuje i samog čitaoca odviklog od patosa, patosa
sa dubokim pokrićem, koji nam je potreban u ovom suvilu i sivilu našeg
sadašnjeg vremena.
Iz kritike Dušana Stojkovića
Najnovija Milanovićeva pesnička zbirka po mnogo čemu je neobična. Najpre, cizelirana majstorski i arhitektonski skladana, pravi je pesnički hram ulaskom u koji srećemo se sa novom pesničkom formom. Milanović je ispevao novo „Stražilovo“, imajući na umu i drugu, takođe majstorsku, Crnjanskovu poemu, „Lament nad Beogradom“, ukrštajući ova dva lirska ostvarenja eda bi stvorio novu, neponovljivu, poetsku građevinu koja se ispevati može samo onda kada je pesniku, klasično zrelom, sva poezija već u malom prstu.
Gramata
Vojislavu V. Jovanoviću
Gramata Pesničke republike
Memento – posthumno za značajno, a zaboravljenog stvaraoca pripala je Vojislavu V. Jovanoviću (1940–2018), na osnovu
predloga Simona Grabovca i Branka Kukića.
Iz predloga Simona Grabovca
Svoju stvaralačku avanturu, u onom suštinskom njenom značenju,
Vojislav V. Jovanović je započeo jednim veoma izdvojenim romanom „Dajmonion Iˮ. I mada su ga kritičari koji su pisali
o njemu, kada se pojavio, a to je daleka 1971. godina, dovodili u vezu sa tzv. stvarnosnom
prozom, već tada je bilo jasno da je to samo površna veza, i to isključivo na tematskom
planu, dok je sve ostalo govorilo u prilog
njegovoj izdvojenosti i posebnosti. Dugo je vremena, sa još jednom, gotovo istom
takvom pauzom kasnije (od 1987. do 1996) trebalo našem autoru, da se oglasi novom
knjigom priča sa nazivom „Samoubistvoˮ (1981), da bi posle nje u jednom skoro
furioznom ritmu izlazile nove knjige i to poglavito pesničke. Bilo je i dugih formi,
npr. dijaloga ili roman u 13 priča. Sve ostalo čini poezija sa jednom hermafroditskom
knjigom, nečim što je između poezije i proze ili što je i proza i poezija: „Venezia, Riva degli Schiavoniˮ i jedan izbor poezije „Grobljaˮ. Knjiga do broja dvadeset i osam
čine različite i raznovrsne pesničke knjige. U početku su to bile kratke, jezgrovite
pesme, pa duže i dugačke slobodnog stiha da bi se konačno dohvatio vezanog stiha.
Namerno smo odabrali izraz dohvatio jer za njega je vezani stih bio slobodniji od
najslobodnijeg. On je npr, formu soneta više razgradio iznutra nego oni koji su
vršili eksperimente sa sonetnom formom. I tako i toliko ga do neprepoznatljivosti
inovirao, da mnogi koji vole pevanje na istu formu, nikada ne bi priznali da se
radi o sonetu, mada se on držao broja stihova i njihovog katrensko-tercetnog rasporeda.
Svojom posebnom poetikom i stvaralačkim
odnosom spram sveta Vojislav V. Jovanović je dao izuzetan doprinos savremenoj književnosti,
sa sada već jasno vidljivim, reverzibilnim uticajem na nju i zauzimanjem adekvatnog,
značajnog mesta.
Iz predloga Branka Kukića
U Beogradu je umro Vojislav V. Jovanović (Niška Banja, 1940), jedan od
naših najosobenijih pisaca. Pripadao je generaciji onih koji su u našu
književnost uneli važne promene, koje su predstavljale novi talas nadovezan na
našu umetničku buru iz pedesetih. Bili su to putevi vezani za našu književnost
i umetnost započetu između dva rata,
putevi koji su našu kulturu uvodili u tadašnje evropske tokove. O Vojislavu V.
Jovanoviću, nažalost, nije dovoljno pisano.
Ali on je pisac u čijem će delu buduće generacije naći nove puteve i izazove. Svoje knjige je poslednjih
dvadeset godina objavljivao kod izdavača „Poezija“ i „Gradac“. Od svoje prve knjige
„Dajmonion Iˮ (Prosveta, 1971) – koja je jedna od najosobenijih knjiga u našoj savremenoj književnosti –
preko knjiga poezije (Sionski soneti,
Pesme za mrtvu, Bolest bogova, Mrtve reči)
do knjiga priča („Dvoglava kornjačaˮ, „Istinite priče o čoveku zvanom Veliki Maoˮ, „Metak u leđaˮ, „Neljudske pričeˮ) i dve knjige dijaloga („Sokrat,
krčmar i krčmarev sinˮ, „Sokratova smrtˮ) pisanih u duhu antičkih simposiona,
koji su beskompromisna kritika savremenog sveta, Vojislav V. Jovanović je
otvorio nove, osobene i originalne mogućnosti u
našoj savremenoj književnosti.
Gramata
Dušanu Belči
Gramata Pesničke republike za životno delo pripala je Dušanu Belči na
osnovi predloga Milorada Grujića.
Iz predloga Milorada Grujića
Pisac Dušan
Belča
je danas,
verovatno, najstariji aktivni književni i kulturni poslenik u Vršcu. Nekada je
bio najmlađi: objavlјuje još kao gimnazijalac, od 1955. godine, u „Mladoj
kulturi“, „Našem vesniku“, „Omladini“ i Letopisu
Matice srpske. Rođen je 1938. godine u Dobrici, u Banatu. Gimnaziju je
završio u Vršcu, a godine 1961. diplomirao je na Filozofskom fakultetu u
Beogradu, na grupi za jugoslovensku i svetsku književnost. Vraća se u Vršac i
zapošlјava u Gradskoj biblioteci, gde je proveo radni vek, najviše kao upravnik.
Prvu knjigu, pesničku zbirku „Močvari“, objavila mu je Matica srpska 1958.
godine.
Napisao
je oko 40 knjiga, pripovedaka, romana, pesama i poema, eseja, dramskih
tekstova, dokumentarne proze, literature za decu, radio i tv-scenarija,
publicističkih radova, bio urednik i izdavač, osnivač Kluba pisaca u Vršcu,
osnivač Književne opštine Vršac, kao i Zajednice autora „Ugao“, pokrenuo je i
uređivao listove „Ugao“, „Vršačka kula“, „Đakov vrh“, kao i edicija „Ugao“,
„Vršac '94.“ i „Milekerove sveske“.
Pesničke zbirke: „Močvari“,
„Mirno vreme“, „Cmrt jedne slike“, „Aporije“, „Telo na kiši“, „Portreti u
napuštenim sobama“ i „Kanon Cveto Teodoru Vršačkom“. Poema: „Parabola o močvari“. Romani:
„Dnevnik o Antoniju“ i „Za Elizu“. Pripovetke:
„Smrt Antonija Mihajlovića“ (tri toma), „Osuđeni“ i „Blago pod Vršačkom kulom“.
Romani za decu: „Prijatelј sa daleke
zvezde“, „Legenda o Belom“ i „Princ sedamnaeste planete“. Naučno-fantastični romani: „Rat za Andromedu 17“, „Planeta
opčinjenih“, „Galaktička staza“, „Lov na planeti Gabon“, „Povratak Kiborga“,
„Obračun kod crne jame“, „Povratak Atlantide“, „Letovanje na Silenu“, „Igra
među actepodima“, „Duhovi Kaus Medijusa“. Zbirka
eseja: „Povratak u zavičajni predeo“. Dokumentarne,
radio i televizijske drame: „Dugo putovanje kralјa Gambrinusa“, „Balada o
Siniši i mangupu“, „Vuk i Vrščani“, i druge. Kao i više knjiga o istoriji
Vršca.
U
kulturnom i književnom životu Vršca aktivan i predan preko šest decenija, a
Vršani za njega kažu da je „ikona Vršca“.
Manifestaciju je podržala Opština Novi Bečej. U okviru manifestacije, štampana je knjiga prošlogodišnjeg dobitnika Gramate Dragoslava Mihailovića Crveno i plavo, kao i zbornik prošlogodišnjih učesnika manifestacije Pesnička republika: zbornik radova IV.
Radovan Vlahović: „Mučeniciˮ („Bapaˮ, knjiga treća)
Smestivši radnju svog romana u, uslovno rečeno, tri vremenske lente, Vlahović je oblikovao siže svoga romana tako da se naracija premešta unazad, u 1934. godinu kao najraniju tačku u pripovedanju, pa sve do 22. marta 1941. godine. Dakle, treći tom romana Bapa zatvoren je u periodu intenzivnih istorijskih događaja međuratnog perioda. Ako su prva dva romana ove epopeje negovala sećanje na rat i događaje iz (Velikog) rata, onda ova knjiga naslućuje onaj koji će se zbiti i čiji će odjeci verovatno biti opisani u narednom tomu. Važno je istaći da za ovaj roman okvir od sedam godina omogućava piscu da svoje likove dinamički oblikuje, ne samo u okviru jedne knjige, nego i u okviru čitave epopeje. To su likovi poznati iz ranijih knjiga (Bapa, Marinko, Danica) i u čijim pojavama vidimo kontinuitet, ali i poneki epizodni likovi ili neki koji će tek dobiti veću ulogu u kasnijim delovima. Naposletku, Vlahović postepeno razvija i porodični roman u okviru svoje priče o Bapi i njegovim potomcima.
Treća knjiga, koliko je u promeni, toliko je i u očuvanju vrednosti ranijih Vlahovićevih knjiga. Nema sumnje da je on jedan od najbolјih poznavalaca narodnih govora sa područja Banata. Ti govori i narečja, koja polako gube bitku sa militantnim standardnim jezikom, u ovom romanu doživlјavaju svoj procvat (kao što je bio slučaj sa ranijim knjigama). I to s punim pravom. Ako možemo da se divimo Sofkinom i Koštaninom jeziku, ako možemo da čitamo narodne pesme po Vukovim zapisima, ako nalazimo razumevanja i lјubavi prema Kočićevim opisima gorštaka sa Zmijanja, ako „Petrijin venacˮ veličamo kao dijamant kosovsko-resavskog dijalekta, zašto onda ne bismo imali i romane koji bi kao malo vode na dlanu čuvali govor Banata? I ne samo kao malo vode na dlanu, jer ni to nije dovolјno – čitave knjige živog, bogatog i slikovitog govora i jezika Banaćana!
Viktor Škorić
Nijedan istorijski proces nije završen. Sve vri pod površinom i čeka svoj momenat da izbije, bez obzira na to što mi često mislimo da je nešto ostalo „iza nas“ i da to što se dešavalo našim precima nema nikakve veze sa nama. Čuje se zahtev iz grla stanovnika megalopolisa: Živeti sad, živeti u trenutku! A prošlost se, kao ponornica, vrati da svet dovede u meru.
Troknjižje o Bapi, Branku Pavlovom, glavnom junaku romana Radovana Vlahovića, zaokruženo je istraživanjem o životu ovog paora, njegove porodice i svih onih sa kojima oni dolaze u kontakt pred početak Drugog svetskog rata. Naslov trećeg romana ovog troknjižja, „Mučeniciˮ, kao da jednako sugeriše da je u pitanju verski praznik, kao i posledice uticaja sile koja se nadnosi nad svima njima kao fatum, čineći od njih mučenike, ali ovog puta ne po svom opredelјenju za Hrista.
Nije slučajna aluzija na pisca „Seobaˮ i „slatko pravoslavlјeˮ, budući da je i on jedan od junaka Vlahovićevog romana „Mučeniciˮ. Crnjanski se pojavlјuje, kao i braća Micić, zenitisti, u prethodnom, drugom romanu o Bapi, između ostalog, da nagoveste duhovnu potku na kojoj se tka život srpskog naroda i da mu daju legitimitet.
Nenad Stanojević