JNA 35, 23273 Novo Miloševo, Srbija, 00381(0)69/783-155, 00381(0)63/644-369, banatskikulturnicentar@gmail.com

Dve nove knjige Radovana Vlahovića: „Vodiči zlatnog teleta“ i „Zaratustrin ples nad Jugoslavijom“

Dve nove knjige Radovana Vlahovića – knjiga angažovane poezije „Vodiči zlatnog teleta“ i knjiga priča „Zaratustrin ples nad Jugoslavijom“ – nedavno su objavljene u izdanju Banatskog kulturnog centra.


Prema rečima kritičarke Vanja Kovačević „Vlahović ne nudi jednostavne odgovore. On piše kao svedok, ali i kao pesimistični prorok, koji se kroz aluziju na Zaratustru pita – ima li života posle sloma (moralnog, istorijskog, ljudskog)?“.

Recenzenti knjiga su Bratislav R. Milanović, Milivoj Bajšanski, Svetozar Marčeta i Milana Poučki. Urednica je Andrea Beata Bicok. Vlahović je autor oko 70 knjiga proze, poezije, eseja, i brojnih prevoda svojih knjiga na desetak jezika sveta. Dobitnik je više prestižnih nagrada. Osnivač je, direktor i urednik izdavačke delatnosti Banatskog kulturnog centra. Živi i stvara u Novom Miloševu. 


VIŠE O KNJIGAMA

 

Radovan Vlahović: „Vodiči zlatnog teleta: angažovane pesme“

Radovan Vlahović je za moto svoje knjige „Vodiči zlatnog teleta“ uzeo jednu rečenicu Lava Trockog: „Politika se u sve na svetu može mešati, ali u umetnost ne“. Tako je autor obezbedio sebi potporu za sve ono što je imao nameru da iznese na videlo u ovoj svojoj knjizi satirične poezije.

Knjiga „Vodiči zlatnog teleta“ sastoji se iz tri celine: „Odmah naplaćujemo“, „Nevolja sa pamćenjemˮ i „Oni dolaze“. Svoju kompleksnu temu o odnosu pesnika i političara on obrađuje kroz razne motive razvijajući svoj pesnički postupak od aforističkog iskaza do većih pesničkih formi, do satiričnih balada i groteski i poentira isto takvom poemom-groteskom po kojoj je knjiga naslovljena. Ovo je knjiga satirične poezije kakva po obimu i svojoj nedvosmislenosti u značenjskom smislu nije viđena u savremenoj srpskoj književnosti, ili bar autor ovog pisanija za sličnu pojavu ne zna. Ima zasigurno manjih celina i pojedinačnih satira približne smelosti u onome što se u nas u poslednje vreme pisalo, ali po obimu i celovitosti slična se ne može naći. 

Bratislav R. Milanović

 

Pravu starozavetnu parabolu imamo u pesmi „Vodiči zlatnog teleta”, gde fukare, „od zla oca i gore matere”, svetom vode zlatno tele, da narod čuje šta će se sve lepo dogoditi kada oni dođu na vlast. Zlatno tele je ovde (kao i u Starom Zavetu) simbol prevare, idolopoklonstva i lažnog sjaja. U nekoliko pesama autor izjednačava ovakve vodiče zlatnog teleta sa farisejima. Poruka autora je da bog sa visina gleda sve i „smeška se”. 

Svetozar Marčeta

Zbirka „Vodiči zlatnog teleta” predstavlja venac pesama koji zauzima značajno mesto u savremenoj srpskoj poeziji; najpre jer govori o aktuelnom pitanju, gde umetnost, kao u začetku, postaje sluškinja, ali u druge i ciljane svrhe, gde je svaki larpurlartistički odjek odavno svenuo, a ostaju krici kao reprezenti svega što dalje nastaje. Njena angažovanost, oštra kritika i duboko promišljanje o ulozi umetnika u društvu čini ovu zbirku relevantnom i van lokalnog konteksta. 

Msr Milivoj Bajšanski

 

 

Radovan Vlahović: „Zaratustrin ples nad Jugoslavijom“

 

Zbirka pripovedaka „Zaratustrin ples nad Jugoslavijom” Radovana Vlahovića predstavlja višeslojno prozno delo u kojem se obrađuju teme različitih sudbina ljudi sa prostora Banata, i to kroz prizmu savremene istorije, filozofije, sna i vizije. Ovo nije samo knjiga priča, već i literarno svedočanstvo o propadanju ljudskih ideja i vizija na užem planu i države i jednog naroda na širem. Vlahovićev rukopis odlikuje postmoderna struktura. U njegovim pričama se ukršta stvarno i fantastično, javljaju se hibridni žanrovski oblici, nezaobilazni su ironija, intertekstualnost i filozofska zapitanost nad vremenom u kom živimo. Junaci često deluju kao izdanci jedne slomljene stvarnosti u kojoj se mešaju religijski, mitski i istorijski obrasci. Jezik je gust, poetizovan, i meditativan, sa čestim aluzijama na Ničea, Dostojevskog, biblijske figure i kulturne simbole balkanskog prostora. Autor na vešt način prelazi između dva sveta – kod čitaoca stvara osećaj da je u isto vreme reč o izmišljenim književnim likovima ali i da su oni veoma stvarni, te da se o njima piše hronika. Kroz zbirku priča se postavljaju pitanja: Šta je ostalo od Jugoslavije ne samo kao države, već kao ideje o zajedništvu, kulturi, čoveštvu? Kakvi su to ljudi koje on deklariše kao čobane? I da li ljudske sudbine moraju teći „iščašenim“ tokovima ili se mogu vratiti na pravi put? Vlahović ne nudi jednostavne odgovore. On piše kao svedok, ali i kao pesimistični prorok, koji se kroz aluziju na Zaratustru pita – ima li života posle sloma (moralnog, istorijskog, ljudskog)?

Vanja Kovačević

 

Ipak, ovoga puta zaustavićemo se na jednom od mogućih pitanja i budućim tumačima ostaviti u amanet da rastumače da li je poruka „Zaratustrinog plesa nad Jugoslavijom” proročka i ima za cilj da nam sugeriše da će se ubrzo pojaviti barbarogenije koji će balkanizovati Evropu? Ili se pak on već pojavio? Možemo li prepoznati čoveka koji danas igra ulogu barbarogenija? Ko su današnji glumci koji igraju sporedne uloge u komadima od nacionalog značaja? Ko su umetnici koji imaju potrebu da budu budni i da pevaju? I je li lepo pevanje staraca nešto što nam može pomoći i podariti mudrost ili je pak reč o ironičnoj konstataciji koja ukazuje na nepravedno potiranje mladosti, njene veličine i snage? Naposletku, možda i najvažnije: hoće li barbarogenije zauvek ostati samo književni lik ili je moguće njegovo ovaploćenje u realnosti? 

Msr Milana Poučki


Poručivanje putem sajta www.bkcknjige.rs ili na telefon 069783155