OBRAZLOŽENJE STRUČNOG ŽIRIJA ZA DODELU NAGRADA I PLAKETA
KOJE NOSE IME SIME
CUCIĆA ZA
DESETO JUBILARNO
PROLEĆE SIME CUCIĆA
Kao i prethodnih godina i ove jubilarne desete godine Siminog proleća stručni žiri je jednoglasno
doneo sledeće odluke:
Plakete „Sima
Cucić“ iz oblasti beletrističkog stvaralaštva ove godine su ravnopravno dobili
Nada Kljajić za roman Priča o Lari u izdanju
BKC Novo Miloševo, te naš znameniti pesnik Pero Zubac za knjigu Pesme za Milenu u izdanju gradske biblioteke
Žarko Zrenjanin iz Zrenjanina i Zaroslav Jasenski za jednu zanimljivu knjigu Ide t-rex o kojoj će se, prema našem skromnom mišljenju
tek pisati.
Nagrada „Sima
Cucić“ za živono delo dodeljuje se Milutinu Ž. Pavlovu za knjigu Majstori
plavih violina. Pavlov je naš poznati književnik koji se svojim esejističkim
izrazom već odavno etablirao u srpskoj književnosti. Nizom romana i zbirki pripovedaka
za koje je dobio i značajna priznanja, on je jasno odredio svoju poetiku u romanesknom
i pripovedačkom stvaralaštvu. Prema tome, knjiga eseja Majstori plavih violina predstavlja tek povod da se Pavlovu dodeli ova
nagrada za životno delo, pravi uzrok je njegovo delo i književni angažman u celini.
Smatramo da je ova nagrada, koju su ponela neka od najznačajnih imena u srpskoj
književnosti, u oblasti nauke Tiomir Petrović, ili u oblasti umetničkog stvaralaštva
Raša Popov, Ljubivoje Ršumović i dr. došla u prave ruke.
Ova knjiga je rezultat dugotrajnog rada. Predstavlja plod
dubokog promišljanja i živih, kritičkih konstruktivnih razgovara, kako neposrdno
sa piscima, tako i sa značajnim proučavaocima kao što su bili Slobodan Ž. Marković
i danas Jovan Ljuštanović koji se danas, bez ustezanja može reći angažuje na bedemu
odbrane, razvoja i utvrđianja paradigme književnosti za decu sa pregalaštvom misionara.
Pavlov je u ovoj knjizi eseja ostavio značajne zapise o
Radetu Obrenoviću, Peri Zupcu, Laslu Blaškoviću, Pavlu Jankoviću Šoli, Miroslavu
nastasijeviću, Oliveri Šijački, Anđelku Erdeljaninu, Popu D. Đurđevu, Dušku Trifunoviću
i Miroslavu Antiću.
Ovi eseji su značajni jer sve pisce o kojima je pisao Pavlov
predstavljaju u jednoj novoj poetičkoj i kritičarskoj vizuri. Pavlov, koji je, pre
svega umetnik, tako i deklariše svoje eseje. On ono o čemu piše ne tumači, niti
obrazlaže zašto je nešto dobro, već piše o onome što se njemu dopada. To ove eseje
čini lako čitljivim, a sa druge strane i dvostruko zanimljivim. Ovim esejima, Pavlov
otkriva svoje viđenje ljudi koje je znao i sa kojima je delio isto parče hleba i
sudbinu. Na drugoj strani, neminovno, ovi eseji predstavljaju i njegovu eksplicitnu
poetiku pa se, u neku ruku, mogu uzeti kao autopoetički iskazi. Kao takvi će u budućnosti,
kad se bude težilo utvrđivanju integralne stvaralačke poetike Milutina Ž. Pavlova
pedstvaljati izvanrednu građu istraživačima i književnim istoričarima.
Nagradu Sima
Cucić za najbolju knjigu iz oblasti nauke o književnosti za decu ove, jubilarne,
desete godine, jednoglasnom odlukom žirija dobija Milivoje Mlađenović za knjigu
U zamku zamki u izdanju Gradske biblioteka
Karlo Bijelicki i Zmajevih dečjih igara.
Knjiga Milivoja Mlađenovića je u ovoj godini najbolja knjiga
iz oblasti nauke o književnosti za decu. Njena jedinstvenost je višestruka. Ova
stručna knjiga je jedina u oblasti književnosti za decu, koliko je nama poznato,
da se u novijem vremenu bavi konkretno dramskim stvaralaštvom za decu. To nije iznenađujuće
ako uzmemo u obzir da su iz radionice istog autora izašle značajne naučene opservacije
Scenske bajke Aleksandra Popovića
(2005) i Odlike dramske bajke (2009),
što ga, uključujući i ovu nagrađenu knjigu, dakleriše najkompententnijim stručnjakom
u ovoj oblasti. On je svojim prethodnim knjigama, kao i ovom knjigom, popunio veliku
prazninu u nauci o književnosti za decu utvrđujući, ne pojam, već paradigmu dramskog
stvaralaštva za decu.
Ovom knjigom on je to uradio na nivou teorije i problemskog
utvrđivanja značaja i značenja pojma dramskog stvaralaštva za decu, te na nivou
poetike bajke i poezije i njihovog žanrovskog preoblikovanja i transponovanja sadržine
kroz žanr drame i, na kraju je to učinio na metodičkom nivou izučavanja, prezentiranja,
da kažemo praktične primene ovih sadržaja.
Knjiga je tako i strukturina. Obuhvata pet poglavlja. U
uvodnom poglavlju, autor knjigom pokazuje osobenosti dramske književnosti za decu
i njeno mesto u HHI veku. On ističe da drama za decu u srpskoj književnosti
nije sagledana na sveobuhvatan način. On je na primeru Igora Bojovića, Branka Milićevića,
Branka Dimitrijevića, Aleksandra Novakovića, Ljubinka Stojanovića, Mile Mašović,
Milene Bogavac, i drugih pokazao kao se to „razbajčuje“ bajka i transponuje u žanr
dramske igre. On, poput fenomenologa nekad (Huserl, Ingarden, Kajzer, Šerer), zapravo
pokazuje značaj fenomenalnosti prisustva dramske tenzuje. Drugim rečima, gde god
ima dramskog zapleta, moguće je preoblikovanje ma kog žanra u žanr drame.
U prvom poglavlju Zamke
ideološke Mlađenović se bavi odnosom ideoloških nanosa, humora i satiričnim
značenjem drame za decu. U ovom poglavlju teži teorijskom određenju samog pojma
drame za decu, njegovog značaja, značenja i diferenciranosti od pojma drame uopšte.
Drugo i treće poglavlje Zamke bajkovno i Zamke u poeziji,
jesu poglavlja u kojima se sa različitih aspekata u odnosu na različite pisce, autor
bavi poetikom drame, preoblikovanjem sadržine i žanra. Ova poglavlja su apsolutno
koherentna uvodnom poglavlju.
Četvrto poglavlje je u službi metodike. Mlađenović ovim
poglavljem pokazuje mogućnosti prezentiranja drame za decu u školama, kao za učenike
mlađeg uzrasta, tako i za predškolski uzrast. Ovim delom knjige, autor dokazuje
didaktičke modele i edukativnu svrsishodnost drame za decu, diskretno potvrđujući
njeno preimućstvo u „traganju za smislom dela“ i oblikovanju „vlastitog intelektualnog
i estetičkog identiteta“ (Ljiljana Pešikan Ljuštanović).
Zbog svega toga ova knjiga, ne samo da predstavlja nezaobilaznu
literaturu u izučavanju drame za decu na učiteljskim fakultetima i visokim školama
za vaspitače, već predstavlja i paradigmatsko utemeljenje ovog žanra u nauci o književnosti
za decu. Zato je smatramo u ovoj oblasti delom od kapitalnog značaja i dostojnom
nagrade koja nosi ime Sime Cucića.